سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اعتراض به تخلفات آشکار در انتخابات

بوش و پوتین فردا در سوچی معامله می‌کنند

شنبه 87/1/17 11:55 عصر| سیاست | دیدگاه

منبع:http://www.aftab.ir/
یک کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه دیدار فردای بوش و پوتین رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه در سوچی جمعبندی دیدارهای گذشته است، گفت: احتمالا فردا پوتین در با گرفتن یکسری امتیازات، امتیازاتی را نیز به بوش واگذار خواهد کرد.
غلامحسین طاهری با اشاره به اجلاس اخیر ناتو در بخارست پایتخت رومانی در مورد تصویب گسترش برنامه سپر دفاع ضد موشکی و تاکید آمریکا و پیوستن اوکراین و گرجستان به ناتو و بازی واشنگتن با مسکو از طریق پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تصریح کرد: آمریکا تلاش دارد از ناتو به عنوان یک سپر استفاده کند و تاکنون ناتو در کشورهایی که به آن نیرو اعزام کرده و یا کاری انجام داده موفق نبوده است.
وی با اشاره به عدم موفقیت آمریکا در برخی از انقلاب‌های رنگین در کشورهای اروپای شرقی و تاکید بر اهمیت مسائل نظامی از سوی واشنگتن، اظهار داشت: روس‌ها توجه به مسائل موشکی، پیشرفت‌های نظامی و حفاظت از خاک خود را اخیرا در دستور کار خود قرار داده‌اند زیرا هرچند آمریکا به بهانه حافظت از خاک اروپا و آمریکا در برابر حملات احتمالی موشکی مانند ایران به دنبال استقرار ?? سکوی پرتاب رهگیر در لهستان و چک هستند، اما بحث روانی مسئله مهم‌تر است.
این کارشناس مسائل روسیه با تاکید بر اینکه آمریکا به دنبال ترساندن و در ضعف قرار دادن روسیه و مواضع آن است، ادامه داد: نکته مهم آن است که درست است در اجلاس بخارست با عضویت فعلی اوکراین و گرجستان مخالفت شد و دلیل آن نیز به دلیل فشارهای آلمان و فرانسه بود اما باید منتظر دیدار بوش و پوتین که فردا در سوچی کنار دریای سیاه انجام می‌شود، ماند.
طاهری با بیان اینکه بعید به نظر می‌رسد آمریکا در این برهه بتواند به موفقیتی دست یابند هرچند دادن یک سری امتیازات اقتصادی به روسیه ممکن است وعده‌ و عیدهایی را بین دو رئیس جمهور موجب شود، در پاسخ به این سؤال که آیا گسترش سپر دفاع ضد موشکی و نیز پیوستن اوکراین و گرجستان به ناتو که مورد تاکید آمریکا است نتیجه‌ای خواهد داشت یا خیر؟ گفت: پیوستن اوکراین و گرجستان به ناتو به این زودی امکان‌پذیر نیست. گرجستان اخیرا بحرانی را پشت سر گذاشته و موجب نگرانی‌هایی شد و در داخل خود اوکراین نیز یانکوویچ هوادار روسیه است و شرق این کشور نیز مردمانی دارند که گرایش عجیبی به سمت روسیه دارند، مخالفت‌های مردمی مانع از آن خواهد شد.
وی افزود: در مورد استقرار سپر دفاع موشکی امکان دارد توافقاتی حاصل شود و آمریکا با مشارکت و نظارت روسیه حاضر به پذیرش آن شود اما با توجه به پایان ریاست جمهوری بوش در شش ماه آینده و واگذاری ریاست جمهوری از سوی پوتین به میدویدیوف امکان حل این مسائل به این زودی امکان پذیر نیست.
این کارشناس مسائل روسیه استفاده بوش از بحث استقرار سپر دفاع موشکی را تبلیغاتی برای جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا دانست و بیان کرد: آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری روسیه سکوتی را پیشه کرده و خیلی به مسئله انتخابات دامن نزدند و اگر قرار باشد توافقاتی بین بوش و پوتین در نشست فردا صورت گیرد، تبلیغاتی خواهد بود.
طاهری در ادامه به بحث انرژی و وابستگی اروپا به انرژی روسیه اشاره کرد و آن را به عنوان یکی دیگر از دلایل طرح این مباحث اخیر از سوی آمریکا دانست و تصریح کرد: بخش عمده انرژی و مواد سوختی اروپا در دست روسیه است و هر هنگام بخواهد می‌تواند از آن به عنوان اهرم سیاسی استفاده کند و این موجبات نگرانی کشورهای اروپایی را فراهم ساخته است.
وی تحت فشار قرار دادن روسیه برای تعدیل مواضعش در قبال ایران به عنوان شاه کلید منطقه را از جمله دلایل دیگر طرح مباحث مذکور دانست و به اظهارات پوتین در مورد ایران در اجلاس اخیر اشاره کرد که گفته بود ایران تهدید نیست و اظهار داشت: سناریوهای دیگری مد نظر آمریکا است و نباید آن را از نظر دور داشت و از آن جمله بحث روی میز گذاشتن ضربه‌های پیشگیرانه در قبال تاسیسات ایران است و اگر گفت‌وگوهای بوش و پوتین به امتیازات کلان برسد ایران باید این مسئله را مورد بررسی قرار دهد.