سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اعتراض به تخلفات آشکار در انتخابات

متعه، بر خلاف رأى امامان اهل سنت، حلال است

جمعه 87/5/11 11:22 صبح| صیغه یا عقد موقت | دیدگاه

متعه، بر خلاف رأى امامان اهل سنت، حلال است. «4» آنان با قرآن، اجماع و سنت پیامبر مخالفت کرده‏اند.
قرآن مى‏فرماید: «و زنانى را که از ایشان تمتع مى‏گیرید واجب است که مهرشان را بدهید.» «5» این آیه در حقیقت از ازدواج موقت سخن مى‏گوید. همچنین ابن عباس‏

آیه را به صورت اجل مسمى (زمان معین) قرائت کرده است. «1» (1) اجماع بر حلال بودن متعه وجود دارد و این امر در زمان نبوت و زندگى پیامبر ادامه داشت، همچنین در زمان خلافت ابو بکر نیز استمرار یافت، حتى عمر نیز تا مدت زیادى از خلافت خود آن را ممنوع نساخته بود تا روزى بر منبر رفت و گفت:
دو متعه در زمان پیامبر جایز بود ولى من از آنها نهى مى‏کنم و عمل‏کننده را به مجازات مى‏رسانم. «2»

سنت پیامبر نیز بر جواز متعه گواهى مى‏دهد (1) زیرا به تواتر از رسول خدا روایت شده که به اصحاب خود رخصت متعه مى‏داد و آنها عمل مى‏کردند. «1» همچنین امیر المؤمنین علیه السّلام، (2) ابن مسعود، جابر بن عبد اللَّه، سلمه الاکوع، ابن عباس، مغیره بن شعبه، معاویه بن ابو سفیان، ابن جریح، سعید بن جبیر، مجاهد، عطاء ابن عمر و دیگران نیز به حلال بودن آن فتوى داده‏اند. «2»

نهج الحق و کشف الصدق-ترجمه کهنسال، ص: 546