سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اعتراض به تخلفات آشکار در انتخابات

نجات دهنده از ماه می‌آید؟

دوشنبه 87/1/26 12:12 صبح| خبر هشداری | دیدگاه

شاید این طرح شما را به یاد داستان های علمی تخیلی بیندازد. اگر زمانی تمدن بشری در نتیجه برخورد یک شهاب سنگ بزرگ یا انفجار هسته یی از چهره زمین محو شود، نجات از آسمان خواهد رسید. دانشمندان در حال ارائه طرح هایی برای یک «کشتی روز رستاخیز» حاوی ضروریات اساسی زندگی و تمدن زمینی روی ماه هستند که در صورت نابودی زندگی روی زمین به دلیل عوامل مذکور فعال شود
ساخت یک بانک اطلاعاتی قمری که سال گذشته طی کنفرانسی در استراسبورگ در مورد آن تبادل نظر شد، به بازماندگان زمینی امکان دسترسی به یک جعبه ابزار دوردست را برای بازسازی نسل بشری خواهد داد  

یک نمونه اصلی از این کشتی لوح های فشرده یی محتوای اطلاعاتی مانند دستورالعمل هایی برای توالی DNA، چگونگی ذوب فلزات و کاشت محصولات کشاورزی را در خود خواهد داشت. این کشتی در زیر یک طاق و درست در زیر سطح کره ماه دفن خواهد شد و فرستنده هایی این اطلاعات را به گیرنده های محافظت شده یی در روی کره زمین ارسال می کنند. اگر هم هیچ گیرنده یی روی زمین باقی نمانده باشد، این کشتی آنقدر به ارسال اطلاعات ادامه می دهد تا اینکه گیرنده های جدیدی ساخته شوند.
ممکن است این اتاق تا حدی توسعه داده شود که مواد طبیعی از قبیل میکروب ها، جنین های حیوانی، دانه های گیاهان و حتی آثار فرهنگی مانند اقلام اضافی موزه ها را نیز شامل شود.
به عنوان اولین قدم برای درک این موضوع که آیا ارگانیسم های زنده می توانند روی کره ماه زنده بمانند یا خیر، دانشمندان سازمان فضایی اروپا امیدوارند طی دهه آینده با کاشت گل های لاله روی ماه این ایده را آزمایش کنند.
به گفته «برنارد فوینگ» دانشمند ارشد بخش تحقیقات این سازمان؛ «گل های لاله و گیاهان دیگری که در کار تحقیقات بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، تا سال ???? یا ???? روی ماه کاشته خواهند شد.» این دانشمند در ادامه می افزاید؛ «در نهایت وجود یک نوع کشتی نوح محتوای انواعی از گونه های زمینی روی کره ماه ضروری خواهد بود
گل لاله برای کشت در فضا ایده آل است زیرا می توان با منجمد کردن، آنها را تا فاصله های زیادی حمل کرد و با مواد مغذی کمی پرورش داد. این لاله ها می توانند با ترکیب شدن با جلبک، درون یک اتمسفر بسته و مقداری خاک از کره ماه که از نظر شیمیایی غنی شده است، پایه و اساس یک اکوسیستم جدید را به وجود آورند.
اولین آزمایش ها در زیست کره های شفافی که محتوای مخلوطی از گازها هستند، انجام خواهند شد تا جو زمین در آنها شبیه سازی شود. جلبک ها با جذب دی اکسیدکربن منتشر شده توسط گیاهان در حال فساد، آن را از طریق فتوسنتز به اکسیژن تبدیل می کنند.
بانک اطلاعاتی (کشتی روز رستاخیز) توسط روبات هایی که با استفاده از فرستنده ها به زمین متصل می شوند، اداره خواهد شد. دانشمندان امیدوارند که پیش از پایان قرن حاضر یک ایستگاه سرنشین دار روی ماه مستقر کنند. این کشتی باید در زیر صخره ها دفن شود تا در مقابل حرارت و پرتوهای بسیار شدید و خلاء موجود در کره ماه محافظت شود. بیشتر انرژی این کشتی، انرژی خورشیدی خواهد بود و دانشمندان امیدوارند تا سال ???? اولین نمونه آزمایشی آن را روی ماه قرار دهند. اما نمونه کامل این کشتی تا سال ???? به سوی ماه حرکت خواهد کرد. طول عمر این بانک اطلاعاتی ?? سال خواهد بود. اطلاعاتی که در این کشتی نگهداری می شود به زبان های عربی، چینی، انگلیسی، فرانسوی، روسی و اسپانیایی خواهد بود که با استفاده از فرستنده هایی به چهار هزار «مخفیگاه زمینی» متصل می شود. این مخفیگاه ها نیازهای اساسی مانند غذا، سرپناه و آب را برای بازماندگان فراهم می کنند.

فرشید کریمی

www.ParsSky.com