سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اعتراض به تخلفات آشکار در انتخابات

71 میلیون سفر نوروزی چگونه محاسبه شد؟

چهارشنبه 87/1/21 11:12 عصر| اخبار روز | دیدگاه

71میلیون و 362هزار و 742سفر در نوروز امسال. این رقم با توجه به جمعیت 75میلیونی ایران حرف و حدیث فراوانی را در کشور ایجاد کرد. این سؤال برای خیلی ها به وجود آمد که این آمار با چه ملاک و شاخصه ای تعیین شده است آیا 71میلیون نفر به سفر رفته اند یا 71میلیون سفر انجام شده است آیا کسی که به سفر رفته و در چند شهر اقامت داشته یک سفر محسوب می شود یا چند سفر
مسئولان ستاد تسهیلات سفر کشور که در نوروز امسال سعی داشتند عملکرد قابل رضایتی ارائه دهند ، برای این سؤال ها پاسخ هایی دارند.
? ملاک، مبادی ورودی هر استان
مدیرکل دفتر گردشگری داخلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره ابهام تعداد سفرهای نوروزی می گوید: در به دست آمدن عدد 71میلیون نفری که به سفر رفتند، آمار خودروهایی که به مبادی ورودی استانها وارد شده اند را از ستاد تسهیلات استانها استعلام کردیم و برای هر خودرو نیز 4مسافر درنظر گرفته شد و در نهایت، این عدد به دست آمد.
سخنان جمشید حمزه زاده همه ابهام ها برای به دست آوردن عدد 71میلیون سفر را رفع نمی کند. مثلاً اگر شاخصه تعداد سفر آمار خودروهای عبوری باشد ، در استان هایی مثل قم و تهران که استان های مواصلاتی محورهای جاده ها محسوب می شوند رقم میلیونی سفر به دست می آید و دیگر این که مشخص نیست که اگر کسی در یک استان به سفرهای متعددی می رود چند سفر برای او منظور می شود.
حمزه زاده در این باره می گوید: تعداد قابل ملاحظه ای از سفرهای استان های محوری که خودروهای عبوری بسیاری از آن می گذرد از این آمار کاسته شده است. برای مثال مسافرانی که قصد مسافرت از تهران به اصفهان دارند از استان های قم و مرکزی می گذرند که این تعداد خودرو و مسافر از تعداد سفرها کم شده است. همچنین برای به دست آوردن آمار 71میلیون سفر فقط آمار تعداد خودروهای ورودی به استان ها لحاظ نشده بلکه آمار ورود مسافران از طریق دریایی، هوایی و ریلی نیز در این آمارگیری لحاظ شده است. همچنین اگر کسی در یک استان سه شب را سپری کرده باشد برای او سه سفر در نظر گرفته شده است. با آنالیز این آمار عدد 71میلیون و 362هزار و 742مسافر به دست آمده است.
مسافران بی شمار
قائم مقام ستاد تسهیلات سفر کشور در پاسخ به ابهام های مطرح شده درباره تعداد مسافران نوروزی می گوید: با همین شاخصه و ملاک 55میلیون و 506هزار و 22نفر در نوروز سال گذشته به مسافرت رفتند. اگر برای کسی افزایش سفرهای نوروزی ابهام دارد باید وضعیت و شرایط شهرهای مختلف کشور در نوروز امسال را مرور کند. افزایش مسافر در شهرهای مختلف از جمله شهرهای کم تردد بسیار محسوس بود به طوری که چادرهای مسافرتی در نقاط مختلف کشور نشان از افزایش مسافرت نسبت به سال گذشته داشت.
به طور میانگین تعداد سفرهای نوروزی در نوروز سال جاری نسبت به سال گذشته 29درصد رشد را نشان می دهد. طبق نظرسنجی انجام شده، درصد بیشتری از افراد جامعه در نوروز امسال به مسافرت رفتند و کسی نمی تواند افزایش سفر در نوروز امسال را کتمان کند.
? استقبال از خانه های استیجاری
خانه های استیجاری ساماندهی شد و در نوروز امسال مسافران از طرح اقامت خانه خصوصی استقبال کردند.
حمزه زاده در این باره توضیح می دهد: طرح ساماندهی خانه های استیجاری در شش استان قم، خراسان رضوی، مازندران، گیلان، گلستان و اردبیل اجرا و براین اساس 137پایگاه پذیرش و رزرواسیون در این استان ها تشکیل شد. با ساماندهی خانه های استیجاری برای 502نفر اشتغال ایجاد شد. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز برای این 502نفر لباس های واحد در نظر گرفت تا به 927هزار مسافر خدمت رسانی کنند.
بدین ترتیب حدود یک میلیون نفر از خانه های استیجاری در شش استان استفاده کردند. در این بین 750هزار نفر در استان خراسان رضوی، 81هزار نفر در استان مازندران، 33هزار نفر در استان گلستان و 30هزار نفر در استان گیلان، 21هزار نفر در استان قم و 12هزار نفر در استان اردبیل از خانه های استیجاری خصوصی استفاده کردند. برای اجرای این طرح 5هزار و529 و 77واحد خانه استیجاری در نوروز امسال فعال بود که با درجه بندی مختلف در اختیار مردم قرار داشت.
مدیرکل دفتر گردشگری داخلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره انتقاداتی که درباره افزایش قیمت خانه های استیجاری مطرح شده است، می گوید: طرح ساماندهی خانه های استیجاری از مدت ها قبل آغاز شد اما در نوروز امسال فرصتی برای تعیین قیمت وجود نداشت و قرار است در آینده ای نزدیک خانه های خصوصی با توجه به درجه و امکانات قیمت گذاری شود. در نوروز امسال با توجه به عرضه و تقاضا قیمت ها تعیین شد و مشکل چندانی در این زمینه وجود نداشت چرا که نسبت به سال های گذشته قیمت متعادلی از مسافران ساکن در خانه های استیجاری اخذ شد و برای این که تخلفی در این زمینه رخ ندهد، حدود هزار و??? مورد بازرسی از خانه های استیجاری انجام گرفت.
کسانی هم که قصد دارند در طول سال جاری از خانه های استیجاری استفاده کنند می توانند با مراجعه به پایگاه های رزرواسیون در شهرهای مختلف یا از طریق سایت مخصوص به این کار مبادرت ورزند.
ویلاهای دولتی تعطیلات فروردین ماه اولین نوروزی بود که طرح واگذاری ویلاهای دولتی به مردم به اجرا در آمد. حمزه زاده دراین باره می گوید: ?? درصد ویلاهای دولتی در استان های شمالی در اختیار مردم قرار گرفت و ?? هزار نفر با مراجعه به پایگاه های رزرواسیون در شهرهای شمالی از ویلاهای دولتی استفاده کردند. استقبال از ویلاهای دولتی بسیار مناسب بود.
? تسهیلات سفر
در نوروز امسال با پیش بینی افزایش مسافر تسهیلات بسیاری در نقاط مختلف کشور در نظر گرفته شد.
قائم مقام ستاد تسهیلات سفر درباره تسهیلات اقامتی در شهرهای مختلف کشور می گوید: ??هزار و ??? نفر در استان های خوزستان، خراسان رضوی و فارس از کلاس های درس، ??هزار نفر در استان های هرمزگان، فارس و خراسان رضوی از چادرهای اقامتی سازمان و ?? هزار و ??? نفر از کمپینگ ها در استان های کرمان، خراسان جنوبی و کرمانشاه استفاده کردند. همچنین حجم مسافر در برخی از نقاط ایران به قدری زیاد بود که سالن های ورزشی نیز در اختیار آنها بود.
? آمار بازدید کنندگان از جاذبه های گردشگری
مسافران نوروزی استقبال مناسبی از آثار باستانی، موزه ها و نقاط دیدنی کشور داشتند.
حمزه زاده در این باره می گوید: آمار به دست آمده از بازدید مسافران از آثار باستانی و نقاط دیدنی ایران نشان دهنده این است که در نوروز امسال ??? هزار نفر از تخت جمشید، ?? هزار و ?? نفر از مقبره عطار و خیام در نیشابور، ??? هزار نفر از طاق بستان و بیستون کرمانشاه، ??? هزار نفر از شهر سوخته زابل، ??? هزار نفر از چهلستون اصفهان، ?? هزار و ??? نفر از غار کتله خور زنجان، ??? هزار نفر از آرامگاه باباطاهر همدان، ??? هزار نفر از سرعین اردبیل، ?? هزار و ??? نفر از ارگ بم، ??? هزار و ??? نفر از آرامگاه فردوسی، ?? هزار نفر از گنبد سلطانیه زنجان و ?? هزار و ??? نفر از چغازنبیل خوزستان بازدید کردند.