سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اعتراض به تخلفات آشکار در انتخابات

تفنگداران چه کسانی هستند؟

چهارشنبه 87/1/7 12:44 عصر| سیاست، اخبار روز | دیدگاه

آفتاب: روز سه شنبه، شهر بصره دومین شهر بزرگ عراق واقع در پانصد و پنجاه کیلومتری جنوب شرقی بغداد شاهد درگیری های شدیدی میان نیروهای امنیتی مستقر در این شهر با گروهی از تفنگداران مسلح ،بود.

 

تا ساعات پایانی شب گذشته اخبار زیادی درباره تعداد کشته شدگان این درگیری ها مخابره شد؛ در آخرین گزارش،شبکه العربیه درباره اوضاع و تحولات بصره از تبادل آتش در مناطق پراکنده شهر بصره خبر داد و اعلام کرد نیروهای دولتی در مرکز بصره مستقر شده اند. 

خبرنگار شبکه تلویزیونی العربیه در تماسی مستقیم با این شبکه درباره اوضاع امنیتی بصره گزارش داد، تبادل آتش در برخی مناطق شهر بصره ادامه دارد و بصره به طور کلی به دو بخش تقسیم شده است که یک بخش تحت تسلط نیروهای مسلح و بخشی دیگر نیز تحت تسلط نیروهای دولتی قرار دارد و نیروهای دولتی در مرکز شهر بصره متمرکز شده اند و نیروهای مسلح نیز در برخی مناطق مستقر هستند. 

گزارشگر العربیه افزود، برخی مناطق در بصره است که اصلا نیروهای ارتش وارد آنجا نشده اند و در واقع توان ورود به مناطقی را که نیروهای مسلح در آنجا حضور دارند، ندارند. 

خبرنگار این شبکه افزود: «شمار قربانیان تاکنون به 40 تن رسیده است و شمار زخمی نیز به 50 تن افزایش یافته است».

مقتدا صدر؛ توزیع قرآن و شاخه زیتون
خبر درگیری نیروهای وابسته به صدر با ماموران مستقر در بصره در حالی منتشر می شود که ارتش مهدی در ماه اوت سال گذشته به طور یکجانبه اعلام اتش بس کرده بود و عصر امروز هم مقتدا صدر طی بیانیه ای خطاب به ملت و دولت عراق،هواداران خود را به آرامش فراخواند و از آنان خواست با توزیع قرآن و شاخه زیتون ابتدا صلح و دوستی خود را به نیروهای دولتی نشان دهند
بیانیه مقتدا صدر خطاب به ملت و دولت عراق
در پی ناآرامی های روز سه شنبه در برخی شهرهای عراق، مقتدا صدر، رهبر جریان صدر، بیانیه ای خطاب به ملت و دولت عراق صادر کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نجف اشرف،مقتدا صدر در این بیانیه تاکید کرده است: «اشغالگران، حقوق ملت عراق را پایمال و نیروهای دولت عراق نیز در راستای اقدامات اشغالگران حرکت می کنند».

وی از یورش شبانه اشغالگران به واحدهای مسکونی طرفداران جریان صدر ، دستگیریها و کمک نیروهای دولتی به اشغالگران در این راه انتقاد کرده است .

مقتدا صدر در این بیانیه از طرفداران خود خواسته است از امروز با توزیع قرآن و شاخه زیتون ابتدا صلح و دوستی خود را به نیروهای دولتی نشان دهند .

وی تاکید کرده است: «نیروهای دولت عراق در اتفاقات عراق مواظب مکر و حیله اشغالگران باشند و شخصیت های سیاسی و مذهبی نیز با مداخله مانع بروز نا آرامی ها در این کشور شوند».

مقتدا صدر در پایان این بیانیه از طرفداران خود خواسته چنانچه دولت به خواسته آنان توجه نکرد، ابتدا در شهرها اعتصاب و در گام بعدی نافرمانی کنند و چنانچه در این مراحل انتظارات جریان برآورده نشد، به موقع اعلام خواهد شد که گام سوم چه خواهد بود .

کشته و زخمی شدن بیش از صد نفر
اما هنوز ساعتی از انتشار بیانیه صدر نگذشته بود که منابع آگاه در اداره بهداشت بصره، از پذیرش دست کم 22 کشته و 65 زخمی مربوط به درگیری ها در بصره خبر دادند.آنها این آمار را خاص دو بیمارستان «وانی» و «صدر» دانسته و اعلام کردند که احتمال افزایش این تلفات نیز بسیار زیاد است. ساعاتی بعد یک منبع آگاه در پلیس بصره اعلام کرد شمار تلفات در ناآرمی های بصره به 25 کشته و 99نفر زخمی رسیده است. این منبع که نخواست نامش فاش شود با اعلام این خبر افزود این آمار تنها از سه بیمارستان این شهر بدست امده است و پیش بینی می شود،آمار باز هم افزایش یابد.

این در حالی بود که خبرگزاری ها تداوم رویارویی را عمدتاً در مناطق مرکزی و شمال بصره اعلام می کردند. شدت درگیری های عصر دیروز به حدی رسید که برخی شبکه های تلوزیونی خبر انفجار بمب دست ساز در مسیر خودروی فرمانده ستاد عملیات بصره و کشته شدن وی در این انفجار را منتشر کردند.اما فرمانده پلیس بصره،بلافاصله خبر کشته شدن «سپهبد موحان حافظ» ، فرمانده ستاد عملیات بصره، را تکذیب کرد .

اوضاع ناامن بصره،در گیری های پراکنده در بغداد
در همین حال شبکه تلویزیونی العربیه در گزارشی به بررسی تحولات نابسامان استان بصره در جنوب عراق پرداخت و اعلام کرد با درگیری نیروهای امنیتی عراق با عناصجیش المهدی اوضاع بصره پیچیده شده است.
لعربیه افزود،عملیات نظامی گسترده ای با نظارت نوری المالکی نخست وزیر عراق برای جمع آوری نیروهای مسلح در بصره در حال اجرا است و نیروهای امنیتی عراق با افراد مسلح در بندر بصره درگیر شده اند و طرح هایی برای جلوگیری از خشونت بین گروه های مسلح در منطقه نیز اعمال می شود.

«خالد الکاشف» گزارشگر العربیه در این گزارش افزود:«ارتش آمریکا اعلام کرد افراد مسلح ناشناس که برای بمب گذاری در کنار یکی از جاده های بصره تلاش می کردند کشته و شماری دیگر نیز زخمی شدند».

مقامات عراقی قانون منع آمد و رفت در شهر بصره اعلام کرده اند و نیروهای امنیتی از تردد اشخاص و خودروها جلوگیری می کنند و مدارس و دانشگاه ها نیز به حالت تعطیل در آمده است.

شبکه تلویزیونی العربیه همچنین در یک خبر فوری ساعت 20 به وقت تهران،به نقل از منابع جناح صدر در عراق از انفجار پل راهبردی القرنه در بصره خبر داد.
این شبکه همچنین اعلام کرد نیروهای جناح صدر 250 نظامی عراقی و 17 نظامی آمریکایی را بازداشت کرده اند.

همزمان با وخامت اوضاع در شهر بصره،اخباری هم از رویارویی و اعتراضات گروههای شبه نظامی با ماموران دولتی عراق در بغداد مخابره شد. صدها تن از اعضای جناح صدر در بغداد با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی های مسالمت آمیز خواستار پایان عملیات نطامی علیه این جناح شدند.

تظاهرات حامیان صدر در بغداد
صدها تن از شیعیان وفادار به مقتدی روز سه شنبه در خیابان های حومه بغداد دراعتراض به دستگیری رهبرانشان دست به تظاهرات زدند.تظاهرکنندگان در منطقه العامل در جنوب غربی بغداد فریاد برآوردند" عراق، بله! بله! قانون آری! آری! دستگیری نه! نه!"
کاس خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، معترضان با حمل پرچم های عراق، پارچه نوشت های مذهبی و تصاویری از صدر تحصنی را در میدان العامل برگزار کردند. وی افزود، اکثر مغازه ها، مدارس و دفاتر در غرب بغداد تعطیل شده اند

هواداران جناح صدر در برخی مناطق دیگر به ویژه در غرب بغداد با برگزاری تجمع های اعتراض آمیز به آنچه که تجاوز به حقوق شهروندان اعلام کردند حالت نافرمانی مدنی اعلام کردند.

گسترش اعتصاب در بغداد
در ساعات اولیه بعد از ظهر سه شنبه که از تبادل آتش میان طرفهای درگیر در بصره اخبار کمتری می رسید،اما اوضاع در بغداد،پایتخت عراق ناآرام گزارش شد؛
اعتصاب منطقه کرخ بغداد به شهرک صدر کشیده شد و این شهرک را به حالت تعطیل در آورد. طرفداران جریان صدر با به آتش کشیدن لاستیک راههای اصلی، این شهرک را مسدود و همه ادارات را تعطیل کردند .
همچنین اصابت دو گلوله خمپاره و آر پی جی به دفتر مرکزی سازمان بدر در این شهرک موجب درگیری نیروهای این دفتر با افراد مسلح ناشناس شد
.

جریان صدر اعلام کرد: «چنانچه دولت به خواسته آنان توجه نکند، طرفداران شان به اعتصاب سراسری دست خواهند زد». در این ساعات بود که شبکه العربیه از حمله خمپاره ای به منطقه الخضراء (سبز) در بغداد خبر داد.

مقررات منع آمد و شد در جنوب بغداد
در پی درگیریها میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان در جنوب بغداد، در سه شهر جنوبی پایتخت عراق مقررات منع آمد و شد وضع شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی و پلیس گزارش داد؛ در شهرهای کوت، سماوه و ناصریه که سه ناحیه شیعه نشین در مرکز و جنوب عراق هستند ؛ مقررات منع آمد و شد برقرار شده است.

فقط ارتش مهدی نیست !
در این شرایط بود که رئیس دفتر جناح صدر در بصره گفت: «جناح صدر خواهان رویارویی نیست بلکه برای برقراری آرامش تلاش می کند».

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه «حارث العذاری» در مصاحبه با این شبکه افزود: «بعضی از ساکنان شهر بصره از عملیات کنونی در این شهر ناراضی هستند».

به نقل از آفتاب نیوز