سفارش تبلیغ
خرید بلیط هواپیما، خرید و رزرو اینترنتی ، چارتر، سامتیک
اعتراض به تخلفات آشکار در انتخابات

لطفا در مورد نیاز یا عدم نیاز به متعه در جامعه امروز نظر خودتون

جمعه 87/5/11 11:37 صبح| صیغه یا عقد موقت | دیدگاه

دوستان عزیز از اینکه به وبلاگ خودتون تشریف آوردید خوشحالم ، در ضمن بنده از درج این مطالب در سایت قصد دارم که این موضوع با دیدگاهای مختلف به نقد بی طرفانه و بی غرض گذاشته شود تا بتونیم با این موضوع با دید بازتری برخورد کنیم و جایگاه واقعی انو رو در جامعه روشن کرده و در این مورد به نتیجه ای منصفانه رسیم.

 

أَلا إِنَّ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَلا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَق



متعه با زن روسپی

جمعه 87/5/11 11:26 صبح| صیغه یا عقد موقت | دیدگاه

گفت: مدت سى سال بود که من زنى را صیغه نکرده بودم و خیلى مایل بودم باین کار نامه‏اى براى حضرت عسکرى علیه السّلام نوشتم در ضمن زنى را در همسایگى خود سراغ داشتم که میگفتند خیلى زیباست باو تمایل پیدا کردم ولى زن بدکاره‏اى بود که گریز و پرهیزى نداشت بهمین جهت من بى‏میل شدم بعد در دل با خود گفتم چنین بما دستور داده‏اند که زن زناکار را صیغه کن که باین کار او را از یک حرام باز داشته‏اى بالاخره در نامه خود از حضرت امام حسن عسکرى در مورد متعه اجازه خواستم و مشورت کردم و سؤال کردم آیا پس از گذشت این مقدار سال جایز است متعه برایم.
در جواب نوشت: با این کار خود سنتى را زنده میکنى و بدعتى را از بین میبرى هیچ اشکالى ندارد ولى مبادا با آن زن معروفه که همسایه‏ات هست چنین کارى بکنى گرچه در دل چنین تصمیمى را داشتى، آباء گرامم فرموده‏اند زن زناکار را صیغه کن تا از کار حرام او جلوگیرى کنى اما این زن شهرت بزنا دارد و بى‏حیا است چون همسایه تو است میترسم جریان منتشر شود و برایت ضررى ببار آورد.
بواسطه نامه‏اى که آن جناب نوشته بود از این کار خوددارى کردم و او را صیغه نکردم ولى شاذان بن سعد یکى از دوستان او را صیغه کرد جریان کارش مشهور شد تا بالاخره بسلطان رسید و بواسطه این کار او را جریمه‏اى سنگین کردند خداوند مرا ببرکت مولایم از این پیش آمد نگهداشت.



زندگانى حضرت جواد و عسکریین علیهم السلام 252 بخش سوم معجزات و مناقب امام عسکرى علیه السلام ..... ص : 216


عبد الله گفت مایلى زنان خویشاوندت چنین کارى بکنند. امام فرمود

جمعه 87/5/11 11:26 صبح| صیغه یا عقد موقت | دیدگاه

در کشف الغمه مینویسد- آبى در نثر الدرر ذکر کرده که عبد الله ابن معمر لیثى بحضرت باقر گفت شنیده‏ام شما متعه (عقد منقطع که معروف بصیغه است) را اجازه میدهى فرمود خدا در قرآن اجازه داده و پیامبر سنت قرار داده اصحاب او نیز عمل کرده‏اند. گفت عمر از آن نهى کرده.
فرمود تو بدستور دوست خود رفتار کن من بدستور پیغمبر صلى الله علیه و آله.

عبد الله گفت مایلى زنان خویشاوندت چنین کارى بکنند. امام فرمود احمق گفتگو از حکم خدا ربطى باسم زنان خویشاوند من نداشت آن کسى که این کار را در قرآن براى بندگان خود اجازه داده از تو و کسى که بیجهت از آن جلوگیرى کرده غیرتش بیشتر است.
حالا بگو ببینم مایلى یکى از بستگان نزدیکت همبستر با مردى از کولیهاى مدینه شود؟ گفت نه فرمود چرا چیزى که خدا حلال کرده حرام میدانى. گفت حرام نمیدانم اما کولى با من همطراز نیست.
فرمود اگر مرد مؤمن و شایسته‏اى باشد و خدا باو حوریه بدهد تو از کسى که خدا او را دوست دارد بیزارى و از ازدواج با کسى که همطراز با حوریه هست استنکاف دارى از روى سرکشى و تکبر.
عبد الله خنده‏اى کرده گفت سینه‏هاى شما کانون علم و دانش است که میوه آن نصیب شما و برگش براى مردم است‏


زندگانى حضرت سجاد و امام محمد باقر علیهما السلام 255 باب نهم مناظرات حضرت باقر علیه السلام ..... ص : 249
زندگانى حضرت سجاد و امام محمد باقر علیهما السلام، ص: 256


دو متعه بطور وجوب حلالند

جمعه 87/5/11 11:25 صبح| صیغه یا عقد موقت | دیدگاه

دو متعه بطور وجوب حلالند چنانچه خداى عز و جل در کتاب خویش فرو فرستاده و رسول خدا آن‏ها را قانون گزارده- متعه حج و متعه زنان، و فرائض ارث هم چنانست که خداى تبارک و تعالى مقرر داشته، عقیقه فرزند از پسر و دختر روز هفتم است روز هفتم نام فرزند را بر میدارند و سرش را میتراشند و برابر مویش طلا یا نقره صدقه میدهند، خداى عز و جل بهیچ کس بیش از توانائى او تکلیف نمیکند و بیش از طاقت بر او تحمیل نمیفرماید، کارهاى اختیارى بندگان را خدا اندازه گرفته ولى او ایجاد نکرده، خدا آفریننده هر چیزى است عقیده بجبر و تفویض نداشته باشد خدا بیگناه را براى گناهکار مورد باز پرس قرار نمیدهد، کودکان را بگناه پدران عذاب نمیکند زیرا خودش در قرآن میفرماید کسى بار دیگرى را بدوش نمیکشد و میفرماید نیست براى انسان مگر آنچه کوشش کند، و در آینده نتیجه کوشش خود را دریابد.


خصال-ترجمه کمره‏اى ج‏2 397 8 - خصالى که آداب و شرایع دین اسلامند. ..... ص : 390


مناظره شیخ مفید با ابن لؤلؤ اسماعیلى در باب متعه

جمعه 87/5/11 11:24 صبح| صیغه یا عقد موقت | دیدگاه

مناظره شیخ مفید با ابن لؤلؤ اسماعیلى در باب متعه
شیخ فرمود: حاضر شدم در خانه بعضى از سرداران دولت و در آنجا بود شیخى از اسماعیلیه معروف به «ابن لؤلؤ».
پس پرسید از من چه چیز است دلیل بر اباحت متعه؟ گفتم: دلیل بر این، قول خداى تعالى است که فرموده است:
وَ أُحِلَّ لَکُمْ ما وَراءَ ذلِکُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِکُمْ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسافِحِینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ فِیما تَراضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِیضَةِ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلِیماً حَکِیماً «2» (خداى عز و جل شمرده است زنانى را که حرامند بر آدمى مثل مادر و خواهر و غیر آن بعد از آن فرموده است:) حلال کرده است خدا از براى شما غیر این زنان را که صرف کنید اموال خود را در مهر ایشان در حالى که محصن و عفیف باشند و زنا نکنید پس کسى را که متعه کنید از این زنان، واجب است بدهید به وى اجرى که قرار دادید براى او و گناهى نیست بر شما بعد از انقضاء مدت در هر چه راضى شوید هر دو به آن از زیاد کردن اجرت و مدت یا جدا شدن از هم به درستى که خداى تعالى علیم است به مصالح شما و حکیم است.
(یعنى وضع کرده است هر چیزى را در موضع خود موافق مصالح، چنان که وضع‏
دفاع از تشیع، بحثهاى کلامى شیخ مفید (ره)، ص: 310
کرده است عقد متعه را تا اینکه مردم زنا و لواط و غیر آن از محرمات نکنند) (1) پس حلال کرده است خداى تعالى نکاح متعه را به صریح لفظ آن و ذکر کرده است اوصاف آن را از قرار دادن اجرت و رضا شدن بعد از مدت به زیاد کردن مدت و اجرت یا جدا شدن از هم.
گفت به چه چیز انکار مى‏کنى قول کسى را که بگوید این آیه نسخ شده است به قول خداى تعالى:
وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ إِلَّا عَلى‏ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ «1»؛ یعنى به تحقیق فوز و فلاح یافتند مؤمنانى که حفظ مى‏کنند فروج خود را و مباشرت نمى‏کنند مگر با زنان خود و کنیزان خویش پس به درستى که ایشان (یعنى جمعى که مباشرت کنند به زنان و کنیزان خویش و به غیر نکنند) ملامت کرده نمى‏شوند در این باب، پس کسى که طلب کند غیر این دو طایفه را تجاوز کرده است از حدود خداى تعالى و گنهکار است‏. ادامه مطلب...

   1   2      >