سفارش تبلیغ
صبا
اعتراض به تخلفات آشکار در انتخابات

تولد پیامبر و اتفاقات خاص

یکشنبه 87/12/25 12:20 صبح| فیل، تولد، پیامبر، دریاچه، کسری، کاخ، خشکسالی، شیاطین، استراق، هفدهم ربیع | دیدگاه

تولد پیامبر و اتقاقات خاص

تولد پیامبر صلّى اللّه علیه و آله [و تبدیل شدن خشکسالى و تنگى بزرگ به رعد و باران در آنسال از هر سو، و سبز شدن زمین و بارآور شدن درختان، و نیز لرزیدن ایوان کسرى و سقوط چهارده کنگره از کنگره‏هاى آن، و نیز فرو رفتن دریاچه طبریه در فلسطین، و نیز خاموش شدن آتشکده فارس (همان آتشکده‏ئى که بروایت بیهقى و أبو نعیم و خرائطى در هواتف و ابن عساکر، یک هزار سال بوده که روشن بوده است)، و نیز قطع شدن رشته شیاطین از استراق سمع‏] است.

در سال تولد پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم، ابرهه با سپاه جرار براى تخریب کعبه و مسجدالحرام وارد مکه شد. پیشاپیش اردو، فیل موسوم به «محمود» در حرکت بود. و لیکن، فیل محمود از رفتن امتناع کرد و به عقب برگشت. و فیلان دیگر هم برگشتند. و اردو زیر بمبهاى مرغانى شبیه به پرستو تار و مار گردید.

زمان و مکان تولد پیامبر

امامیه بغیر از معدودى اتفاق دارند که ولادت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله در هفدهم ماه ربیع الاول بوده است و اکثر اهل سنت مى‏گویند در دوازدهم ماه بوده و کلینى (رحمه اللّه) هم همین را اختیار کرده است. و بین ما شهرت دارد که ولادت در روز جمعه بعد از طلوع فجر در عهد سلطنت کسرى انوشروان در محل شعب ابى طالب «1» واقع در مکه بوده در منتهاى گوشه خانه. این خانه از آن پیامبر صلّى اللّه علیه و آله بود، پس آنرا به عقیل بن ابى طالب (یعنى به برادر حضرت امیر علیه السّلام) بخشید، پس فرزندان عقیل به محمّد بن یوسف برادر حجاج فروختند و او آنخانه را ضمیمه خانه خود کرد تا نوبت به عهد خیزران رسید و او آنخانه را گرفت و مسجد کرد (سفینة البحار ج 1 ص 307 بترجمه).

خیزران: «2» نام کنیزى است که پدرش عطاء نام داشته و او را مهدى عباسى که بسالهاى (745- 785. م) خلافت کرد از یکى از برده فروشان خرید و پس از آن، آزادش کرد و بعد او را بزنى گرفت و موسى الهادى و هارون الرشید را زائید (المنجد ج 2 بترجمه).

مکان ولادت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم در مکه در مکان معروف به «سوق اللیل» بوده است و

________________________________________

 (1) در شعب، غریب است.

 (2) خیزران (بفتح خاء و ضم زاء) درختى است (هندى) که در زمین، همچو رگها مبسوط و ممتد میگردد مثل خیزور (بر وزن محمود) و درخت نى، و هر چوب نرم، و نیزه‏ها.

و چوبى است که ملاح بدست میگیرد و کشتى میراند و بمعنى دنباله کشتى است و «دار الخیزران» در مکه است که خیزران، کنیز خلیفه آنرا بناء کرده (قاموس بترجمه).

                        حجة التفاسیر و بلاغ الإکسیر، جلددوم‏مقدمه، ص: 927

 

عقیل پس از هجرت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله، از مکه به مدینه بر آن محل دست یافته و در باره این و غیر این، حضرت در سفر حجة الوداع فرموده: آیا عقیل سایبان یا منزلى براى ما باقى گذارد؟ بالجمله، این محل در دست عقیل و فرزندان او بود تا یکى از آنها به محمّد بن یوسف ثقفى برادر حجاج فروخت و وى آنرا داخل خانه خود که معروف به «بیضاء» بود، کرد. و این وضع ادامه داشت تا زمانى که خیزران مادر دو خلیفه (موسى الهادى عباسى و برادرش هارون الرشید) به حج رفت، خیزران آن محل را بیرون انداخت و مسجد کرد که نماز در آن خوانده میشود. و بودن مولد پیامبر صلّى اللّه علیه و آله در این مکان مشهور است که پشت بر پشت نقل میکنند. و در شب دوازدهم ماه ربیع الاول قاضى شافعى مکه با قضاة و فقهاء و اشراف با فانوسهاى بسیار و شمعهاى بزرگ و ازدحام عظیم بزیارت این محل شریف مى‏روند، و براى پادشاه و امیر مکه دعاء مى‏کنند و قاضى خطبه مى‏خواند بعد به مسجد الحرام برمى‏گردند ... در باره اینکه مولد در شعب یا خانه جنب صفا و یا در ردم و یا عسفان بوده، اقوالى است و لیکن، اهل مکه اختلاف نکرده‏اند در اینکه محل مولد همان است که در «سوق اللیل» است