سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اعتراض به تخلفات آشکار در انتخابات

مقام قرب جبرئیل امین نزد خداوند

چهارشنبه 87/1/14 12:31 صبح| قرآن | دیدگاه

بعض مفسّرین چنین اظهار میدارند که مقصود از رسول کریم خود پیمبر خاتم است که حضرتش قرآن را از حق تعالى بتوسط وحى گرفته و بر مردم ابلاغ نموده ذِی قُوَّةٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَکِینٍ واسطه وحى را بچهار صفت ستوده و معرّفى فرموده (رسول کریم است) صاحب جلال و کرامت است (ذِی قُوَّةٍ) صاحب قوت و عظمت و داراى شدّت وجود است عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَکِینٍ ملک مقرب نزد صاحب عرش استوار گردید مُطاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ مطیع امر پروردگار و امین وحى است.

ادامه مطلب...


معراج پیامبر(ص) بنظر اهل حق‏

سه شنبه 87/1/13 11:44 عصر| فرهنگ و اندیشه | دیدگاه

ترجمه رهنما، ج‏2، ص: 483
اما معراج بنظر اهل حق‏
اهل حق یا اهل السر که (بآنها على اللهى نیز میگویند) نغمه بسیار جذابى در راه عشق بمولاى متقیان على امیر مؤمنان علیه السلام دارند که در شرح معراج پیامبر اکرم، به غلو، او را در یکایک از هفت آسمان بگونه‏هاى بسیار لطیف و شاعرانه‏اى همراه پیامبر آورده‏اند.ادامه مطلب...


حرمت آدم کشى در تمام شرائع و اسراف بنى اسرائیل در کشتار

سه شنبه 87/1/13 11:23 عصر| قرآن | دیدگاه

از جهت آن (که کشتن آدمى بنا حق در شریعت آدم و سایر شرائع پیامبران حرام و ممنوع بود، در شریعت موسوى نیز) بر بنى اسرائیل نوشتیم که البته مطلب این است که هر کس کسى را بکشد- بى‏اینکه او کسى را کشته باشد و بر او قصاص لازم شده باشد- و یا اینکه مرتکب فسادى در زمین شده باشد (از: زنا بشرط احصان یا لواط یا ارتداد یا راهزنى) پس همچنان باشد که مردم را کشته است همه یکجا.
و هر کس سبب حیات کسى بشود پس همچنان باشد که مردم را زنده ساخته است همه یکجا (زیرا: بنى آدم اعضاء یک پیکرند «1»).
و قسم است که پیامبران ما با معجزات آشکار بسوى بنى اسرائیل آمدند سپس البته بسیارى از آنان بعد از آمدن پیامبران بیگمان در زمین (در قتل بیگناهان) اسراف کنندگانند.

مقدّمه‏
1- در سال ششم هجرى جماعتى از قبیله عکل و عرینه بخدمت حضرت رسالت پناه صلّى اللّه علیه و آله آمدند و بشرف اسلام معزز گشته ملازمت جناب نبوت مآب اختیار کردند. هواء مدینه با مزاج ایشان چندان موافقت نداشت، بیمار شدند و صورت حال ایشان بعرض حضرت رسالت صلّى اللّه علیه و آله رسید. حضرت، ایشان را بمیان شتران شیر دار که نزدیک جبل العیر «3» بوده فرستاد. روزى چند در آن موضع بسر برده که مبادا او را بکشد. تفسیر کاشفى مینویسد: آخر الأمر بدست پسرى نابینا از آن خود، کشته شد

 (1) .........
          که در آفرینش ز یک گوهرند

          چو عضوى به درد آورد روزگار             دگر عضوها را نماند قرار


 (2) رجوع به تاریخ یهود. و محرر این تفسیر گوید: در عصر این محرر در زمان تفسیر سوره نساء یهود با یک حمله ناگهانى پانزده هزار نفر از مسلمانان أردن را کشتند.
 (3) «عیر» بر وزن وقت است.



سرگذشت دو پسر آدم و تاریخ قتل و حرمت آن در شریعت آدم (ع) قسمت دو

سه شنبه 87/1/13 11:18 عصر| داستان | دیدگاه

سرگذشت دو پسر آدم و تاریخ قتل و حرمت آن در شریعت آدم (ع)
و اى پیامبر! بخوان بر مردم خبر دو پسر آدم (قابیل و هابیل) را براستى، چون تقرب جستند هر دو به قربانى خود، پس پذیرفته شد از یکى از آن دو پسر (یعنى از هابیل) و پذیرفته نگردید از دیگرى (یعنى قابیل). (قابیل) گفت: قسم است با قید دو تأکید که تو را مى‏کشم. (هابیل) گفت: جز این نیست که خدا از پرهیزکاران مى‏پذیرد (و تو پرهیزکار نیستى، و این تقصیر، از من نیست بلکه از خود تو است)ادامه مطلب...


سرگذشت دو پسر آدم و تاریخ قتل‏

سه شنبه 87/1/13 11:12 عصر| داستان | دیدگاه

1- بین دو پسر آدم علیه السّلام قتل واقع شده.

2- در توراة اسم دو پسر آدم را برده و لیکن در قرآن اسم نبرده است.

3- تعجب است که یکى از مبلغین عیسوى به قرآن ایراد کرده که قرآن بجاى «قائن» «قابیل» گفته است. و این ایراد با اینکه موضوعا أساس ندارد زیرا اسمها در زبانها أندک تغییرى دارد، در عین حال در قرآن نه از هابیل اسم برده و نه از قابیل بلکه بعنوان دو پسر آدم ذکر کرده است. و علامه شیخ محمّد جواد بلاغى رساله‏ئى در این باره بنام «أکاذیب الأعاجیب» بزبان عربى نگاشته است و ترجمه آن بنام «شگفت آور دروغ» در سال 1346 ق ه. بچاپ رسیده است.ادامه مطلب...

<      1   2   3      >