سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اعتراض به تخلفات آشکار در انتخابات

داستان ازدواج فایز دشتستانی با پری

شنبه 88/2/5 12:45 صبح| شعر، شوریده، فایز، بوشهر، دشتستانی | دیدگاه

با سلام در این مقال می خواهم داستان زندگی شاعری رو براتون تعریف کنم که بیشتر یا شاید همه شما نشنیده باشد ، این شاعر شاید شعرهای زیادی به اندازه حافظ و سعدی ... نداشته باشد ولی در عوض شعرهایش بخاطر روح عاشقانه اش وسوز عارفانه اش سوز و گداز عجیبی دارد که این اشعار توسط افرادی به عنوان شروه و فایزدر منطقه دشتستان و دشتی استان بوشهر خوانده می شود ، که سعی می کنم در فرصت های مناسب و در کامنت های مخصوصی درباره این شاعر و شعرهایش بیشتر خدمتتون بنویسم ، در اینجا لازم است که شرح حال مختصری در مورد این شاعر عاشق خدمتتون عرض کنم البته در اینکه جناب فایز اهل کدوم دیار از مناطق بوشهر بوده مختصری نزاع می باشد که طبق تحقیق عمل آمده و مشهوریت اوبه لقب دشتستانی بیشتر شعرا و محققین او را متعلق به این دیار(شهرستان دشتستان ) می دانند که البته بعضی هم قائلند که این شاعر روح پرور اهل منطقه کردوان دشتی می باشد که بنده قصد وارد شدن به این نزاع را ندارم و در اینجا قصد دارم که داستان و حکایتی که نقل آن سینه به سینه گشته تا به نسل ما رسیده را خدمت دوستان عزیز تعرف کنم و اون داستان عاشقی و ازدواج فایز با حوری می باشد که به نقل بزرگان او  شعرهایش را بخاطر جدائی و فراق  از این حوری سرائیده است به هر حال خواندن این داستان خالی از لطف نیست و در ضمن سعی بنده بر این است که بتوانم مردان بزرگی چون فایز دشتستانی را به مردمانم بشناسانم امیدوارم که از این مطلب نهایت بهره و لذت را ببرید .

داستان افسانه ای زندگی فایز دشتستانی:


اسم اصلی او محمدعلی است.در کودکی پدر خود را از دست داد اما مادرش همه ی توان خود را برای تربیت فایز جوان به کار برد.چون فایز به جوانی رسید کمر بر خدمت مادر پیر وفرتوت خود بست.


بیشتر دوران جوانی فایز به خدمت مادر گذشت مادر نیز تنها می توانست در حق فرزندش دعا کند.همه وقت از خدا می خواست تاپسر ش را با حور و پری دمساز گرداند.


فایز از همان دوران کودکی چوپان بود در آن ناحیه که او گوسفندانش را به چرا می برداستخری بود. در ظهری داغ تصمیم گرفت تا گله را به آن آبگیر ببرد تا گوسفندان سیراب شوند.


همان طور که می رفت از دور چند نفر را دید که در آب شنا می کردند. کم کم واضح تر دید نزدیک تر آمد وپشت درختانی که در آن حوالی بود پنهان شد. همان طور که آنان را نظاره می کردفکری به شوخی از ذهنش گذشت.دست دراز کرد و لباسی را که متعلق به یکی از شناگران بود برداشت. پریان شناگر که وجود غریبه ای را حس کردندشتابان از آب بیرون آمدند جامه بر تن کردند وگریختندجز آن که لباسش را چوپان شوخ ربوده بود.


پس همان طور در آب ماند.


گفت وشنود پری و فایز جالب است.پری گفت:من از پریان هستم . ما را با انسان کاری نیست جامه ام را بده در عوض هر آن چه بخواهی به تو می دهم.


فایز گفت:تنها به شرطی جامه ات را میدهم که همسری مرا قبول کنی!پری التماس کردکه چیزی از زر و مال بخواهد اما فایز نپذیرفت.


پری که چاره نمی دید گفت پس من هم شرطی دارم.


فایز گفت:شرط تو چیست؟ادامه مطلب...


اندازه گیری و هدایت به سوی هدف 1

جمعه 88/2/4 12:16 صبح| قرآن، تفسیر، هدایت، حیوانات، مورچه | دیدگاه

اندازه گیری و گسیل به سوی هدف یا همه چیز به اندازه

 

وَ الَّذِی قَدَّرَ فَهَدى‏: «و آن خدائیکه به همه مخلوقات اندازه داد پس راه نمود». الاعلی (3) --- هر موجودى هم در شکل و حجم و ساختمان و هم در دوام و بقاء و عمر اندازه‏اى معین دارد.

                        تفسیر نوین، متن، ص: 144

مثلا همین کره زمین که مسکن ما و دیگر جانوران است داراى حجمى و وزنى و گردشى مخصوص است، و اندازه هر کدام دقیقا تعیین شده است. «حال اگر هر یک از اندازه ها بیشتر یا کمتر میشد زندگانى بصورتى که ما میبینیم در روى آن غیر ممکن بود، همچنین اگر کره خورشید فاصله‏اش با ما یا تشعشعش کمتر یا زیادتر از آنچه هست میبود زندگى براى حیوانات و نباتات روى زمین ممتنع میگردید زیرا همگى یا از سرما و یا از گرما نابود میگشتند. و نیز اگر ماه بما نزدیکتر میبود، جزر و مدها شدیدتر میگشت و آب دریاها همه سطح زمین را فرا میگرفت و جز جانوران و ماهیهاى قعر اقیانوسها دیگر نه جانورى و نه گیاهى میماند. اگر قشر خارجى کره زمین فقط ده پا از مقدار کنونى کلفت‏تر میبود ماده اصلى حیات یعنى اکسیژن وجود پیدا نمیکرد و همینطور اگر عمق دریاها چند پا بیشتر از عمق فعلى بود آنوقت کلیه اکسیژن و کربن زمین جذب میشد و امکان زندگى حیوان و نبات از میان میرفت. حالا که از اکسیژن نام بردیم بد نیست بدانیم با حساب دقیقى که بعمل آمده معلوم گردیده است که مقدار اکسیژنى که در هوا پخش شده درست به اندازه‏ایست که براى تنفس تنفس کنندگان لازم است نه کمتر و نه زیادتر که در آنصورت معایب و اشکالات دیگر بروز میکرد و همچنین است سایر گازها. کمتر کسى توجه دارد که این هوا چه نعمت بزرگى است که بیدریغ در دسترس جانوران و گیاهها قرار گرفته یا خدا را براى این نعمت بزرگ شکر گوید. در سوره نبأ گفتیم که اگر این هوا اندکى رقیقتر بود چه بلاها و مصیبتهائى ببار میآورد.

غلظت هواى محیط زمین باندازه‏ایست که اشعه کونیه را تا میزانیکه براى رشد و نمو نباتات لازم است بطرف زمین عبور میدهد و کلیه میکربها و جرثومه‏هاى مضر را در همان فضا معدوم میسازد و ویتامین‏هاى مفید را ایجاد مینماید. با وجود بخارهاى مختلفى که در طى قرون متمادى از اعماق زمین برآمده و در هوا منتشر شده است و غالب آنها هم گازهاى سمى هستند هواى محیط زمین آلودگى پیدا نکرده و همیشه بهمان حالت متعادل که براى ادامه حیات مناسب باشد باقى مانده است» «1».

در نبات و حیوان نیز میبینیم که هر بوته و درختى یا هر حشره و جانورى اندازه و عمرى معین دارد. باغبانی که بوته‏هاى گل را میکارد و نهال ها را در زمین می نشاند با کمال اطمینان در فاصله‏هاى معینى آنها را قرار میدهد چون میداند که نهایت رشد و درشتى آنها چیست. اگر این اندازه‏ها مشخص نباشد نمیتوان پیش‏بینى کرد که چه بروزگار ما و دیگر جانوران میآمد. مثلا هرگاه مورچه که از قویترین حشرات روى زمین است باندازه گوسفندى یا گاوى میشد نسل بشر و بسیارى از جانوران را قطع میکرد.

این کنترل دقیق نه تنها در یک جانور و یک گیاه بلکه در هر دسته‏اى از گیاه و هر نوعى از حیوان نیز موجود است. آلکسیس‏ کارل را در ایران بعد از ترجمه شدن کتابهایش همه میشناسند. مترلینگ میگوید «کارل» تکه‏اى از قلب نارس جوجه‏ای را در سال 1912 در آورده و روى اصول علمى در آزمایشگاه خود در اتازونى تغذیه کرد، در یکشب و روز دو برابر شد. روز بعد چهار برابر و همچنین هشت برابر و شانزده و سى و دو، مقدارش‏

__________________

 (1) از کتاب راز آفرینش انسان تالیف کرسى موریسن ترجمه سعیدى.

                        تفسیر نوین، متن، ص: 145 نویسنده محمد تقی شریعتی

با تصاعد هندسى افزایش مییافت. مترلینگ میگوید «آقاى آندره مایر مدیر آزمایشگاه تاریخ طبیعى کلژدوفرانس که این موضوع را براى من نقل می کرد می گفت اگر همان قطعه گوشت را پرورش داده غذاى لازم بآن می رساندند در ظرف ده سال حجمش با چهل میلیون کره زمین برابرى میکرد «2»» ولى نه مرغ و نه جوجه و نه هیچ حیوان و نباتى بیحساب بزرگ نمیشوند و کنترل دقیقى در آنها بعمل میآید. در حشرات بجاى ریه ما لوله‏ایست که از آن تنفس میکنند. بوسیله این لوله است که هیچ یک از آنها از اندازه مخصوص بزرگتر نمیشوند، زیرا وقتى حشره رشد میکند این لوله از حد معینى تجاوز نمی نماید، بنابراین مانع می شود که بقیه اعضاء از قدر معین و معمول درشت تر و بزرگتر شوند. بسیارى از جانوران در تخمگذارى هنگامه میکنند و همچنین نباتات که هم بذر فراوان دارند و هم ریشه‏هاى نیرومندیکه بسرعت زیاد میشوند. در عین حال نیروى مرموزى آنها را محدود میسازد. ببینید یک سال که ملخ بروز میکند چگونه صحرا و بیابان را درو میکند، که حتى یکبرگ سبز باقى نمیگذارد و پوست درختها را هم خورده آنها خشک مینماید.

مترلینگ در کتاب مورچگان میگوید «یکى از حشرات خطرناک که از بلاهاى بزرگ طبیعت است مورچه‏هاى درنده و گوشتخوار و مهاجم است که در افریقاى جنوبى و گویان و مکزیک و برزیل زندگى میکنند. کار آنها چپاول و تهاجم است. سرعتشان بقدرى است که با دویدن اسبى که یورتمه حرکت کند برابر است. همواره موقع تهاجم دسته‏هاى اکتشافى آنها ده پانزده کیلومتر پیشاپیش آنها حرکت میکنند. چندین میلیون در ستونهاى منظم و متعدد گاهى صد ستون زیر نظر افسرانشان که سرهاى بزرگ دارند و از دو طرف سپاه حرکت میکنند راه میافتند. اهالى قراء و قصبات اطراف از پرواز پرندگان و فرار حشرات و خزندگان و جانوران که سراسیمه و وحشتزده از منطقه خطر دور میشوند میفهمند که مورچه درنده دارد میآید. پس با شتاب تمام، ده و قصبه را ترک کرده میگریزند. اگر خندقى کنده و پر از آب کنند مورچه بهمدیگر چسبیده بصورت توپ درآمده تخمها و نوزادانشان را در آن گلوله جاى میدهند و با شنا از خندق میگذرند.

در سر راه این بلاى عظیم هر جانداریکه قادر بفرار نباشد یا غافلگیر شود از پرنده و حشرات، مار و افعى و سوسمار و انسان و حیوان همگى بسرعت نابود میشوند. در شهر (تونکا) واقع در برزیل یوزپلنگى را در قفس فراموش کرده بودند که فقط استخوانهایش باقیمانده بود. اهالى وقتى بعد از حمله مورچه بقراء و قصبات خود مراجعت میکنند تا مدتها از شر حشرات موذى و گزنده‏ها راحت میشوند زیرا حتى یک حشره نتوانسته است جان سالم بدر برد. ضمنا باید دانست که اینها با این اعمال عجیب نابینایند» حال اگر با تخم فراوانى که این مورچه میریزد کنترلى در کار نباشد بعد از مدتى سرنوشت بسیارى از جانوران و از جمله نوع بشر چه خواهد شد؟»

 

________________

 (1) مورچه شناسى- از مترلینگ.

                        تفسیر نوین، متن، ص: 146 نویسنده محمد تقی شریعتی

 



نگاه اقتصادی حتی به اماکن ورزشی!

چهارشنبه 88/2/2 10:13 عصر| ورزش، جوانان، اماکن ورزشی، اعتیاد | دیدگاه

اگر به دنبال  حل معضل انحرافات اخلاقی و فرهنگی جوان و نوجوانان وطن مان  می باشیم  باید به سراغ ریشه و عامل آن رفت ، که بنده در این مقال قصد تحلیل یکی از این عوامل هر چند کوتاه را دارم و امیدوارم با بیان ان بتوانم گامی کوچک در حل این مشکل بزرگ برداشته باشم.
امروزه روز در جوامع پیشرفته و مدرن  ، ورزش و اماکن ورزشی ، تفریحی جایگاه ویژه ای را در سرتا سر دنیا و ممالک جهان به خود اختصاص داده و از این رو شهرداریها و مسئولین ذیربط تمام تلاش خود را می کنند تا با ساختن این اماکن فرهنگی ورزشی و قرار دادن رایگان در اختیار جوانان و نوجوانان آنها را به این سمت و سوی جذب کنند و در بیشتر این ممالک تا حدودی با این سیاست توانسته اند که جوانان را از محیط های غیر اخلاقی و رفتن به دام اعتیاد دور نگه دارند .
اما وقتی که به سراغ کشور عزیزمان ایران می آییم می بینیم که این روند ساخت اماکن ورزشی تفریحی با وجود روند  لاک پشتیش موانع دیگری هم متقابلا بعد از ساخت این اماکن از طرف مسئولین مربوطه به وجود می آید که جای بسی تاسف دارد و بنده قصد دارم که به یکی از این موانع بپردازم و این مانع چیزی نیست جزء نگاه اقتصادی مسئولین به این اماکن ورزشی ، شاید بگوئید مگر چطور این نگاه اقتصادی به اماکن ورزشی تفریحی باعث انحراف جوانا و نوجوانان می شود ، بله جواب این است که با نگاه اقتصادی به اماکن ورزشی تفریحی عمومی و پولی کردن آنها باعث فاصله گرفتن جوانان از این اماکن می شود ، یعنی وقتی جوان و نوجوانانی قصد عزیمت به این اماکن را دارند در هنگام ورود با نگهبانی روبرو می شود که از انها هزینه ورودی می خواهد آنها بخاطر کم بودن  پول  یا نداشتن  ان ناگزیر مجبور به ترک این محل می شوند و در همین لحظه است که افراد فرصت طلب و سودجو منتظر جذب این جوانان به طرف مسائل غیر اخلاقی و مواد مخدر می باشند .که از این رهگذر زنگ خطر به صدا در می آید و باید به این معضل توجه ویژه ای کرد زیرا با هر قدم دور شدن نسل جوان از این اماکن به منجلاب فساد وتباهی نزدیکتر می شوند .
حالا با تفاسیر چه راه حلی وجود دارد تا نسل جوان از این معضل جان سالم به در برند؟
باید مسئولین نگاه اقتصادیشان را به اماکن ورزشی تفریحی (زمینهای فوتبال و ...) که در سطح پارکها و فضای سبز ساخته می شود عوض کنند و با یک نگاه ارزشی و اخلاقی هر چه بیشتر فضا را برای جذب جوانان به محیطهای سالم و سبز اماکن فرهنگی ورزشی فراهم کنند تا جوانان ما اسیر سی دی ها غیر اخلاقی و مواد مخدر ارزان قیمت نشوند چون بهای این نگاه اقتصادی به همه چیز حتی اماکن ورزشی که جزء ابتدایترین نیازهای عمومی شهروندان می باشد  را باید با هزینه سنگینتری یعنی به قیمت پرپر شدن نسل جوان و سوختن اینده کشور پرداخته شود  پس بیائیم هر آنچه که باعث اعتلای کشورمان و نسل اینده آن می شود را برای این جوانان غیور مهیا کنیم و آنها را برای آینده کشورمان بیمه کنیم .پایان
لطفا دوستان راهکارها و نظراتشان را در این باره در قسمت دیدگاه منعکس کنند- متشکرم

حقمدار

 



بازم ژنرال بی نشان ترسوی استقلال گل کاشت

چهارشنبه 88/2/2 6:25 عصر| فوتبال | دیدگاه

می گویند انسان... دوبار از یک سوراخ گزیده نمی شود ، ولی می بینیم که ژنرال بی نشان ما چندین و چند دفعه از سوراخ ترس ومحافظه کاری گزیده شده است .

ولی بازهم بر روی این استراتژی شکست خورده خود پافشاری می کند و حاظر نیست این را قبول کند که می شود نترسید ...

 



حرکت خورشید

سه شنبه 88/2/1 11:16 عصر| خورشید | دیدگاه

(وَ الشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَها) «1».

این آیه به وضوح حرکت خورشید را به طور مستمر بیان مى‏کند، اما در اینکه منظور از این حرکت چیست مفسران بحثهاى فراوان دارند:

گروهى آن را اشاره به حرکت ظاهرى خورشید بر گرد زمین مى‏دانند که این حرکت تا پایان جهان که در حقیقت قرارگاه خورشید و پایان عمر اوست ادامه دارد.

بعضى دیگر آن را اشاره به میل شمس در تابستان و زمستان به سوى شمال و جنوب زمین دانسته‏اند، زیرا مى‏دانیم خورشید از آغاز بهار از خط اعتدالى‏

به سوى شمال متمایل مى‏شود، و تا مدار 23 درجه شمالى پیش مى‏رود، و از آغاز تابستان به عقب باز مى‏گردد تا در آغاز پائیز باز به خط اعتدالى مى‏رسد، و همین خط سیر را تا آغاز زمستان به سوى جنوب ادامه مى‏دهد، و از آغاز زمستان به سوى خط اعتدال حرکت مى‏کند و در آغاز بهار به آن مى‏رسد.

البته تمام این حرکات در واقع ناشى از حرکت زمین و تمایل محور آن نسبت به سطح مدارش مى‏باشد، هر چند در ظاهر و به حسب حس مربوط به حرکت آفتاب است.

بعضى دیگر آن را اشاره به حرکت وضعى" کره آفتاب" دانسته‏اند، زیرا مطالعات دانشمندان بطور قطع ثابت کرده که خورشید به دور خود گردش مى‏کند «2».

آخرین و جدیدترین تفسیر براى آیه فوق همانست که اخیرا دانشمندان کشف کرده‏اند و آن حرکت خورشید با مجموعه منظومه شمسى در وسط کهکشان ما به سوى یک سمت معین و ستاره دور دستى که آن را ستاره" وگا " نامیده‏اند مى‏باشد.

این معانى منافاتى با هم ندارند و ممکن است جمله" تجرى" اشاره به تمام این حرکتها و حرکتهاى دیگرى که تا کنون علم و دانش ما به آن نرسیده و شاید در آینده کشف شود بوده باشد.

به هر حال حرکت دادن خورشید این کره بسیار عظیمى که یک میلیون و دویست هزار مرتبه از کره زمین بزرگتر است آن هم با حرکت حساب شده در این فضاى بیکران از هیچکس میسر نیست جز از خداوندى که قدرتش فوق همه قدرتها و علم و دانشش بى‏انتهاست، و به همین جهت در پایان آیه مى‏فرماید:" این تقدیر خداوند قادر و داناست" (ذلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ).

آخرین سخن در باره این آیه اینکه: در تعبیرات آن اشاره‏اى است پر معنى به نظام سال شمسى که از حرکت خورشید در برجها حاصل مى‏گردد، نظامى که به زندگى بشر نظم و برنامه مى‏دهد، و جنبه‏هاى مختلف آن را تنظیم مى‏کند.

لذا در آیه بعد براى تکمیل این بحث از حرکت ماه و منازل آن که نظام بخش ایام ماه است، سخن مى‏گوید، و مى‏فرماید:" ما براى ماه منزلهایى قرار دادیم، و به هنگامى که این منزلها را طى کرد سرانجام به صورت شاخه کهنه قوسى شکل زرد رنگ خرما در مى‏آید"! (وَ الْقَمَرَ قَدَّرْناهُ مَنازِلَ حَتَّى عادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ)

و در نوشته بعد به تفسیر آیه  وَ الْقَمَرَ قَدَّرْناهُ مَنازِل...پرداخته می شوید

 لطفا نظرات خود را در مورد این وبلاگ و مطالب مورد علاقه خود بنویسد

________________

 (1) در ترکیب این جمله دو احتمال وجود دارد نخست اینکه عطف بر" اللیل" باشد و معنا چنین مى‏شود و آیة لهم الشمس، دیگر اینکه الشمس مبتدا و تجرى خبر آن باشد و ما احتمال اول را برگزیدیم.

                        تفسیر نمونه، ج‏18، ص: 382

________________

 (2) مطابق این تفسیر" لام" در" لمستقر لها" به معنى" فى" مى‏باشد.

                        تفسیر نمونه، ج‏18، ص: 383

 


<      1   2   3   4      >