سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اعتراض به تخلفات آشکار در انتخابات

(واقعه غدیر خم)1

سه شنبه 87/9/26 1:22 صبح| غدیر | دیدگاه

(واقعه غدیر خم)

رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در دهمین سال هجرت، زیارت خانه خدا (کعبه) را با اجتماع مسلمین آهنک فرمود. و در میان قبایل مختلفه و طوائف اطراف بر حسب امر آنحضرت اعلان شد، و در نتیجه گروه عظیمى بمدینه آمدند تا در انجام این تکلیف الهى (اداى مناسک حج بیت اللّه) از آنحضرت پیروى و تعلیمات آنحضرت را فرا گیرند.

این تنها حجّى بود که پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله بعد از مهاجرت بمدینه انجام داد، نه پیش از آن و نه بعد از آن دیگر این عمل از طرف آنحضرت وقوع نیافته و این حج را باسامى متعدد در تاریخ ثبت نموده‏اند، از قبیل: حجة الوداع- حجة الاسلام- حجة البلاغ- حجة الکمال- حجة التمام «1[i]».

در این موقع رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله غسل و تدهین فرمود و فقط با دو جامه ساده (احرام) که یکى را بکمر بست و آندیگر را بدوش افکند روز شنبه بیست چهارم یا بیست پنجم ذیقعدة الحرام بقصد حج پیاده از مدینه خارج شد و تمامى زنان و اهل حرم خود را نیز در هودج‏ها قرار داد، و با همه اهل البیت خود و باتفاق تمام مهاجرین و انصار و قبایل عرب و گروه عظیمى از خلق حرکت فرمود «[ii]2».

اتفاقا در این هنگام بیمارى آبله- یا حصبه- در میان مردم شیوع یافته بود و همین عارضه موجب گردید که بسیارى از مردم از عزیمت و شرکت در این سفر باز

 ماندند مع الوصف گروه بیشمارى با آنحضرت حرکت نمودند که تعداد آنها به یکصد و چهارده هزار و یکصد و بیست تا یکصد و بیست و چهار هزار و بیشتر ثبت شده است.ادامه مطلب...


(اهمیّت «غدیر خم» در تاریخ)2

سه شنبه 87/9/26 1:21 صبح| غدیر | دیدگاه

نام مورّخ/ تاریخ فوت او/ نام کتاب او

1- بلاذرى/ 279 هجرى/ انساب الاشراف‏

2- ابن قتیبه/ 276 «المعارف» و «الامامة و السیاسه»

3- طبرى/ 310 هجرى/ کتابى در خصوص اینموضوع نوشته‏

4- ابن زولاق لیثى مصرى 278 هجرى/ در تألیف خود

5- خطیب بغدادى 463 هجرى در تاریخ خود

6- ابن عبد البرّ 464 هجرى الاستیعاب‏

7- شهرستانى 548 هجرى الملل و النحل‏

8- ابن عساکر 571 هجرى تاریخ شام‏

9- یاقوت حموى 626 هجرى جلد 18 معجم الادباء صفحه 84 چاپ اخیر

10- ابن اثیر 630 هجرى أسد الغابه‏

11- ابن ابى الحدید 656 هجرى شرح نهج البلاغه‏

12- ابن خلکان 582 هجرى وفیات الأعیان‏

13- یافعى 768 هجرى مرآت الجنان‏ادامه مطلب...


(اهمیّت «غدیر خم» در تاریخ)1

سه شنبه 87/9/26 1:20 صبح| غدیر | دیدگاه

در نظر هیچ خردمندى تردید پذیر نیست که شرف و برترى هر چیزى بسته بفایده و نتیجه آن چیز است.

بنا بر این قاعده: در میان موضوع‏هاى تاریخى نخستین امرى که میتواند متضمن مهمترین فواید و نتایج باشد موضوعى است که دین الهى بر آن پایه‏گذارى شده و کیش و آئینى بر اساس آن استوار گشته و قوائم و استوانه‏هاى مذهبى بر آن نصب و امّتى از آن بوجود آمده باشد و دولتهائى بر آن مبنى و اساس متشکل وصیت شهرت آن مداوم و ذکر آن جاودانى گردیده باشد.

بهمین جهت است که پیشوایان تاریخ در ثبت مبادى و تعالیم ادیان فداکارى نموده و وقایع تابعه و شئون مربوطه بآن از قبیل- کیفیت پیدایش و نحوه دعوت و مبارزات و حکومات و سایر تشکیلات مترتّبه به آنرا که روزگاران دراز و قرنهاى متمادى بر آن گذشته همه را ثبت و قید نموده‏اند.ادامه مطلب...


حدیث غدیر دنباله قسمت سوم

دوشنبه 87/9/25 3:14 عصر| غدیر | دیدگاه

و لیکن تعجب است که حدیثى که در طول چهارده قرن از مشهورترین احادیث بوده و مورد تأیید اعاظم و حفاظ هر عصر قرار گرفته، هنوز هم‏

تعصب و بى‏انصافى باعث شود که جمعى از اشعه ولایت دور، و از درک حقیقت و فضیلت مهجور، گرد و غبار عناد را برانگیزانند، تا بلکه فضاء معنویت را تیره و تار، و بالتالى مرد مرا از استضائه انوار ولایت محروم سازند.ادامه مطلب...


حدیث غدیر قسمت سوم

دوشنبه 87/9/25 3:13 عصر| غدیر | دیدگاه

بر هر متتبع منصف پوشیده نیست که حدیث شریف غدیر، چنانکه در جزء نخستین این کتاب منیف «عبقات الانوار» ثابت شد. از احادیث صحیحه متواتره است، و از یکصد و ده نفر صحابى، و هشتاد و چهار تن تابعى نقل شده، و اکثر محدثین و مفسرین و متکلمین و مورخین از فریقین آن را در مؤلفات خود آورده‏اند، و حتى جمعى از اکابر محققین در پیرامون این حدیث کتابهاى جداگانه در مجلدات متعدده تألیف نموده‏اند، و بسیارى از اعاظم و حفاظ اهل سنت بصحت و کثرت طرق، بلکه بتواتر لفظى و یا معنوى آن اعتراف نموده‏اند، چنانکه مؤلف عظیم الشأن مرحوم میر حامد حسین قدس سره در «عبقات الانوار» و مرحوم علامه امین طاب ثراه در «الغدیر» گفتار قریب به چهار صد نفر از آنها را بطور مبسوط یاد کرده‏اند، که براى نمونه بذکر چند تن از آنان قناعت مى‏شود:ادامه مطلب...

<      1   2   3   4      >