سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اعتراض به تخلفات آشکار در انتخابات

فتنه' بزرگ ، جهالت مسلمانان است نه فیلم هلندی

دوشنبه 87/1/19 1:17 عصر| شبهه | دیدگاه

فتنه" فاقد روایت کلامی است. مستندی است که صرفا تصاویری از اعمال و سخنان مسمانان را نمایش می دهد. آنچه در این فیلم نمایش داده می شود عبارت است از: سربریدن اتباع غربی توسط اعضای القاعده / اعدام یک زن افغانی در یک زمین فوتبال توسط طالبان / قمه زنی توسط برخی شیعیان در روز عاشورا با تاکید بر قمه زدن بر سر کودک عراقی توسط مادرش / تصاویری از کشته شدن یک کارگردان ضد اسلام هلندی توسط یک مسلمان مراکشی و ...
فیلم ?? دقیقه ای "فتنه" که توسط رهبر راستگرایان هلند ساخته و در اینترنت به نمایش درآمده است، توفانی از خشم و احساسات ضد غربی مسلمانان سراسر جهان را موجب شده است؛ حتی برخی علمای اسلام، خواستار قطع رابطه کشورهای اسلامی با هلند شده اند. گروه هایی از مسلمانان خشمگین نیز با برپایی تظاهرات متعددی در نقاط مختلف جهان و در مقابل سفارتخانه های هلند، خواستار اعدام کارگردان فیلم شده اند.
اما این فیلم چیست و چه محتوایی دارد؟


"فتنه" فاقد روایت کلامی است. مستندی است که صرفا تصاویری از اعمال و سخنان مسمانان را نمایش می دهد.
آنچه در این فیلم نمایش داده می شود عبارت است از:
- سربریدن اتباع غربی توسط اعضای القاعده
- اعدام یک زن افغانی در یک زمین فوتبال توسط طالبان
- قمه زنی توسط برخی شیعیان در روز عاشورا با تاکید بر قمه زدن بر سر کودک عراقی توسط مادرش
- تصاویری از کشته شدن یک کارگردان ضد اسلام هلندی توسط یک مسلمان مراکشی
- اعدام هایی در ایران
???
در کنار این صحنه ها، آیاتی از قرآن و نیز سخنانی از برخی چهره های مسلمان مانند محمود احمدی نژاد که می گوید اسلام دنیا را فتح خواهد کرد پخش می شود تا اینگونه القاء شود که اولا آنچه گذشت، بخشی از آموزه های قرآن و اسلام است و ثانیا مسلمانان درصددند این رفتارها را به کل جهان تعمیم دهند.
در ادامه، نظرات مسلمانان ساکن اروپا درباره مفاهیمی چون زنا، جهاد و همجنس بازی و .... ذکر می شود که با نظرات بسیاری از غیرمسلمانان اروپایی یکسان نیست و بدین ترتیب، هشدار داده می شود که اسلام در اروپا به عنوان یک خطر ، موجود است و لذا باید شعار پیشروی اسلام را در جهان جدی گرفت.
تردیدی نیست که نحوه در کنار هم قرار گرفتن این تصاویر و نیز منسوب کردن آنها به کل اسلام، امری مغرضانه ، و در حالت خوشبینانه، ناآگاهانه بوده است ولی آنچه مهم است اینکه آیا تصاویری که از جنایات مسلمانان و نیز اعمال جاهلانه آنها در این فیلم آمده است، دروغ، مونتاژ و ساختگی است؟
مگر نه این است که اعضای القاعده، هرگاه خواسته اند سر یک انسان را ببرند، در مقابل پرچم لااله الاالله، محمد رسول الله (ص) این کار را انجام داده و با فریاد الله اکبر در مقابل دوربین سر بریده اند؟
مگر نه این است که طالبان در زمان حکومت خود، خشن ترین، بی رحمانه ترین و ضد انسانی ترین رفتار را با مردم افغانستان داشت؟
مگر نه این است که برغم هشدارهای برخی علما و مراجع روزآمد، هنوز که هنوز است، برخی شیعیان در روز عاشورا با قمه بر سر خود و کودکانشان می زنند تا صحنه هایی دلخراش ایجاد کنند و چهره ای متوحش از اسلام به نمایش گذارند؟
مگر در هند و پاکستان ، هنوز فرقه هایی از ما مسلمانان ، در ماه محرم ، با زنجیر های تیغ دار بر شانه های خود نمی کوبند تا روزی خون آلود و بعضاض منتهی به مرگ را پشت سربگذارند؟
و مگر نه این است که در همین ایران خودمان ، فریادها بلند بود که این همه اعدام را لااقل در ملأ عام انجام ندهید ( و باز خدا به رئیس قوه قضاییه خیر دهد که بخشنامه ممنوعیت اعدام علنی را صادر کرد)
اینها، واقعیت هایی است که در جهان امروزین اسلام وجود دارند. بنابراین، این دو امکان برای غیرمسلمانان به طور واقعی وجود خواهد داشت: "استفاده از این واقعیت ها برای تبلیغ مغرضانه علیه اسلام" یا "سوء برداشت از این واقعیت ها و تعمیم آن به همه مسلمانان".
واقعیت این است که امروز، صدای اندک مسلمانانی که توحش و آدم کشی را با مفاهیم جهاد و دفاع اشتباه گرفته اند، بیش از صدای اکثریت مسلمانان جهان که طرفدار صلح و همزیستی اند به گوش جهانیان می رسد.
در این میان، بسیاری از علمای مسلمان، به ویژه علمای اهل سنت که گروه هایی مثل القاعده خود را بدانها منتسب می کنند، در مقابل این کج روی ها، سکوت کرده اند یا واکنش قاطعانه و صریحی نشان نمی دهند.
اگر آنها، هنگاهی که اولین فیلم القاعده در اینترنت (که سر انسان را می بریدند) منتشر شد ، علیه اعضای القاعده موضع می گرفتند ، دیگر نیازی نبود که امروز علیه فیلم هلندی برآشوبند و مگر جز این است که فیلم "فتنه"، ترکیبی است - البته هدفمند - از فتنه هایی که واقعا توسط تعدادی مسلمان جاهل و نابخرد بروز کرده است؟
درباره فیلم فتنه و اینکه چه واکنشی باید در برابر آن داشته باشیم، تاکنون، گزینه های زیادی مطرح شده است. از جمله سکوت و بی تفاوتی نسبت به این فیلم، خشم و خروش علیه آن و سازندگانش، قطع رابطه با هلند، ساختن فیلم هایی برای پاسخ متقابل، یادآوری جنایاتی که غربی ها علیه مسلمانان کرده اند، گوشزد کردن آیات خشونت در انجیل و تورات و ...
هر کدام از این راه ها و روش ها، البته در جای خود قابل بررسی است ولی بی گمان ، بهترین و موثرترین واکنش ها، اصلاح درونی جامعه مسلمانان است؛قطعاً ، تا وقتی که خشونت های ضد انسانی به اسم اسلام و مسلمانان ادامه داشته باشد، "فتنه" ها همچنان ادامه می یابند و بانیان "فتنه" کار سختی برای ساختن فیلم های جدید، نوشتن کتاب های تازه، برپایی نمایشگاه های نو و ... نخواهند داشت، فقط کافی است ساعتی در اینترنت جستجو کنند تا صدها تصویر خشن، ضد انسانی، مشمئز کننده، خونبار و وحشت بار پیدا کنند و سپس آنها را در قالب فیلم و کتاب، سایت، نمایشگاه و ... "بازنشر" کنند.
اگر عقلای اسلام طرحی نو برای غلبه صدای اکثریت صلح جوی مسلمانان بر نعره های اقلیت فتنه گر مسلمانان برنیندازند، تصویر اسلام، از آنچه هست در نزد افکار عمومی جهانیان مکدرتر و زشت تر خواهد شد و در چنان هنگامه ای زیستن مسلمانان در این جهان، از آنچه هست، سخت تر و طاقت فرساتر خواهد بود.
بیایید به مخاطب غیرمسلمان که هر گاه از اسلام می شنود و می خواند و می بیند، تنها خشونت و قتل و ترور و سربریدن است، حق بدهیم که درباره مسلمانان "بد اندیشه" باشد و بیایید این را هم بپذیریم که "مسلمانان ساکت" جهان شاید به اندازه اقلیت خشونت گرا در این ماجرا مقصر باشند که نخواسته اند خشونت محوران را از دایره مسلمانی خویش طرد کنند تا جهانیان حساب آنها را از حساب اسلام و مسلمانان جدا نمایند.
فتنه بزرگ، جهالت مسلمانان است و بی تفاوتی مسلمانان آگاه به این جهالت.
  
 
 
   سید ضیاءالدین احتشام  
   عصر ایران